Thee voordat de eerste patiënten arriveren.

Dick
Huisarts (46) in Tilburg
'Ik liep mee met een huisarts. Ik vond het zo fascinerend: die inkijk in het leven van mensen, het directe contact. Ik was meteen om.'
Laat een boodschap achter voor Dick
Bij het achterlaten van een boodschap ga je akkoord met de algemene voorwaarden. Jouw boodschap wordt niet openbaar gemaakt. Lees voor meer informatie ons Privacybeleid. De boodschappen worden verzameld en op één moment voorgelegd aan Dick.
"Dick opent de praktijk."
'Ik ben er altijd mee bezig en het verveelt nooit. Ik denk 24 uur als een huisarts, ik voel mij 24 uur per dag huisarts.'

Als beginnend huisarts ging ik wel eens naar huis en dacht ik: ik weet het niet, er ís iets met die patiënt aan de hand. Ik vertrouw het niet.
Dat is het begin van de ontwikkeling van wat wij het niet-pluisgevoel noemen: je ziet een patiënt en je hebt geen argumenten, maar je voelt aan dat het niet klopt.
Het is de essentie van ons werk: 97% van de patiënten heeft iets wat over gaat. 3% niet. Die 3% mogen we niet missen.
De kortademigheid wordt veroorzaakt door vocht achter de longen. Dick overweegt de meneer door te sturen naar het ziekenhuis.
Geen ziekenhuis, maar een spuitje furosemide om vocht achter de longen kwijt te raken. "Hij is een taaie", zegt Dick.
Kijken bij de nieuwe praktijk in wording. Zijn familie komt uit de textielindustrie, zelf stond Dick er als 13-jarige om geld te verdienen. 'Ik heb jaren gezocht naar een oude fabriek voor onze praktijk. 500 meter verderop vond ik die. Het voelt als thuiskomen.'
Huisbezoek aan Jacques, schilder. 'Dit is een sociaal huisbezoek; even koffie drinken, vragen hoe het met iemand gaat. Ik vind dit een ongelofelijk belangrijk onderdeel van mijn vak.'
'Ik heb de vrouw van Jacques begeleid toen ze terminaal ziek was, bij haar vrijwillige levensbeëindiging. Ze zei tegen mij: zorg dat Jacques bezig blijft.'
Ik heb toen een schilderij besteld bij hem - een stilleven, waar hij enige tijd mee bezig zou zijn. Het schilderij hangt nu in ons huis.'

We hebben steeds meer te maken met wat ik zorgconsumentisme noem: achteloos en voor ieder wissewasje zorg aanvragen. In de avond en nacht worden artsen geconfronteerd met mensen die spoedzorg willen, maar wat echt geen spoedzorg is. Dat legt een enorme druk op ons allemaal. Dat is niet vol te houden, collega's vallen om. Ik maak me daar zorgen over.

Je moet luisteren, maar niet oordelen. Ook als je daarvoor soms je tong moet afbijten. Als je oordeelt, verlies je het vertrouwen van de patiënt, en alles draait om de vertrouwensband.
Je mag een mening hebben, want een mening kan je aanpassen als je de andere kant gehoord hebt. Bij oordelen kan dat niet. Oordelen is best wel definitief.
'Op rustige dagen als deze is de zorg-administratieverdeling 50/50. Op drukke dagen is het 60/40. Mijn ideale verdeling zou 80/20 zijn.'

Naar volgend verhaal
Assil
Basisarts (26) in Rotterdam
'Van jongs af aan wist ik dat ik arts wilde worden. Het voelde goed; een vak waarin ik zorgzaam en maatschappelijk betrokken kan zijn.'